גיליון 27 @ 16.12.2002
רב-סרן שמועתי: השמועות על מותי היו מוקדמות
משרד היחצנות גוב-קרטין מכחיש שמועות-אימייל על לקוחותיו באמצעות אימיילים, ומפרסם תגובות גם בפורומים ובטוקבקים; כשיש אימייל-שרשרת, מי צריך את העיתונות?
15:04 16/12/2002


בשבוע שעבר, שאל אותנו באימייל חברנו היקר, עופר לנדא: "יש לך מושג למי להפנות את האימייל המצורף למטה, כך שהוא יקבל קצת פרסום בוואלה או ynet או נענע או משהו?". האימייל המצורף היה מכתב שרשרת לגיוס תרומות עבור שני אחים, יונתן ואיתמר עוזיאל, אצלם התגלתה מחלה גנטית נדירה. עזוב את העיתונות, אמרנו לו, הדרך הטובה ביותר היא להפיץ את המכתב באימייל, שם הוא יקבל את החשיפה הגדולה ביותר. מסתבר שלא רק אנחנו חושבים כך.

בזמן האחרון נפוצו שתי שמועות אימייל עקשניות בנושאי צרכנות. אחת גרסה, שמישהו גונב סיסמאות כניסה לחשבונות בנק מקוונים באמצעות אתרים המתחזים לאתר הרשמי של בנק הפועלים. השניה טענה, שבזק גובה תעריף שיחה גבוה מהרגיל ממי שמבצע התקשרות למספר טלפון דרך שירות 144 (באמצעות הקשת כוכבית אחרי קבלת המספר).

שתי השמועות מופרכות, והחברות דאגו להבהיר זאת בתגובה לפניות הלקוחות והתקשורת. אבל משרד היחצנות גוב-קרטין, שמייצג את שתי החברות, לקח את זה צעד אחד קדימה. במשרד, שפתח בתחילת השנה מחלקת יחסי ציבור באינטרנט, הבינו שהעיתונות איבדה מזמן את הבלעדיות כספק מידע, הרבה בזכות האינטרנט. ואם השמועות מופצות בפורומים ובאימיילים, אין שום סיבה שהתגובות לא יופיעו באותם מקומות.


להרוג אותן כשהן קטנות


"חשוב ביותר!", נכתב באימייל ההכחשה של המשרד. "בימים האחרונים מועברים ברשת מיילים שקריים אודות כתובות אתרי בנק הפועלים. גולש יקר, אתה יכול להירגע, כל הכתובות האלה הן בבעלות בנק הפועלים ואין כל חשש לשימוש בהן [...] אתה מוזמן להעביר מייל זה, לתפוצה ממנה קיבלת את מייל האזהרה". שורת הנושא של האימייל היתה "Fw: חשוב ליידע!!!"; האימייל לא היה חתום, והזיהוי היחיד של השולח היה כתובת האימייל, והשם "inbar gov kartin" (ענבר מור היא מנהלת משרד גוב-קרטין; ספק אם מישהו מנמעני האימייל יודע זאת).

גם שמועת ה-144 זכתה לטיפול דומה, אלא שהפעם הועבר גם מסר חינוכי כללי: "מדי פעם מופצות שמועות שקריות באמצעות מערכת הדואל. הדבר המתבקש כדי לבדוק את 'השמועה' הוא להתקשר (בחינם) לשרות 144 של בזק ולקבל את המידע הנכון!".
ספר לחבריך. אימייל-הכחשת השמועה על בזק
ספר לחבריך. אימייל-הכחשת השמועה על בזק
האימייל לא נראה כהודעה רשמית של החברה, אמרנו למנהל תחום האינטרנט בגוב-קרטין, אבי קרטין.
"זה בדיוק העניין", הוא השיב. "בגלל זה אנחנו לא חותמים, כי אנשים מאמינים לשמועה שהם קיבלו, בהתחלה לשלילית ואחר כך לחיובית". פרפראזה מעניינת על אמירה של רון ניסן: "אף אחד לא מאמין לדובר הרשמי, אבל כולם סומכים על המקור האנונימי".

שליחת הכחשות-השרשרת של גוב-קרטין גובלת בספאמינג: "כל אימייל שעובר אצלנו, כמו שמועות, מצגות ובדיחות, אנחנו גוזרים את כל האימיילים שמופיעים בו", סיפר קרטין. "יש לנו קרוב לאלף כתובות. אנחנו שולחים להם את ההודעות ומבקשים שיפיצו הלאה".

איך זה מתבצע בפועל?
"בנק הפועלים בא אלי ואומר: יש אימייל כזה וכזה. אמרתי להם, בואו נפיץ אימייל חזרה, וקברנו את השמועה. זה הפסיק להסתובב ברשת, לדעתי".

אתה ממליץ ללקוחות שלך להתייחס לכל שמועה?
"להרוג אותה כשהיא עוד קטנה, כי אתה לא יודע לאיזה מעגלים זה יגיע".


רונית 56 שותלת מסרים


בעלון פרסום מקוון, ששולח המשרד ללקוחות פוטנציאליים, נכתב שרשת האינטרנט היא מדיום אינטראקטיבי, אשר "המסרים העוברים דרכה הם רב כיווניים ולכן מציבים אתגר מיוחד ומצריכים טיפול ייחודי בנושא יחסי ציבור. שמועות שנפוצות במהירות ברשת, הן על ידי משתמשים והן על ידי מתחרים, עלולות לגרום לנזק בלתי הפיך. לכן, יש חשיבות רבה לטיפול מהיר ובזמן אמת".

המשרד מציע שירותים כמו מעקב אחר פרסומים בפורומים, קבוצות דיון ועיתונים מקוונים, וכתיבת תגובות. "במקרים אחרים", מצוין שם, "אנו דואגים 'לשתול' מסרים שונים, בהם יש ללקוח עניין וכו'". במילים אחרות, השארת הודעות יחצניות תוך התחזות לגולשים שאינם קשורים לחברה. קרטין מדבר על כך בגלוי: הוא מודה שהגולשת "רונית 56", שמשאירה מסרים פרסומיים ומפריכה שמועות בפורום תרבות דיגיטלית של נענע, הומצאה על ידי מור, והוא ממשיך ומשתמש בה. "אנחנו רואים בפורומים מדור מכתבים למערכת", הסביר את הרציונל מאחורי המעשים.
קוברים את השמועה. אתר בנק הפועלים
קוברים את השמועה. אתר בנק הפועלים
מצד אחד, קרטין גורס שהעיתונות איבדה מכוחה. מצד שני, ההודעות של "רונית 56" בפורום הפנו לכתבות של ynet אודות ההכחשות. "את הקישור לכתבה הפצנו גם במייל, שיבינו שזה לא הדוברים של בנק הפועלים, אלא עיתון אובייקטיבי", הסביר קרטין. "ynet בשבילי זה מוקד כוח וירטואלי, זה כמו הפורומים".

אתם אומרים ללקוחות שלכם שזה שנוי במחלוקת, לכתוב תגובה של חברה תוך התחזות לגולש תמים?
"בתקשורת החדשה זה לא בהכרח ככה. פעם אחת אתה יכול להגיב בשם החברה, אבל אחר כך אתה צריך לתת תגובות של גולשים".

זה אולי בעייתי מבחינה אתית, אבל אם חברות גדולות ומכובדות כמו בזק ובנק הפועלים בחרו בשיטה הזאת, נראה שלמרות גילה המתקדם, רונית 56 לא תצא לפנסיה בזמן הקרוב.

---


המעוניינים לתרום ליונתן ואיתמר עוזיאל יכולים לקבל פרטים נוספים כאן.

 
כל הזכויות שמורות 1999-2010 © נטוויז'ן בע"מ
קיבלת את ההודעה הזו כלקוח רשום לעיתון האלקטרוני "חיים ברשת". לפרטים נוספים שלח אי-מייל לכתובת service@netvision.net.il